Each Chevelle record has put a very distinctive sound mixing ambience and chaos, tension and melody, heavy riffs and soft melodies all together, this time around I’m not going to praise a dozen of Chevelle’s biggest radio friendly-hits such as “the red” “jars” or “face to the floor” since these hit-songs have already given enough success to the band. Choosing a favorite Chevelle song is probably one of the toughest questions ever, even excepting the radio singles the band has a bunch of Underrated songs I mean songs who are not as popular as the other ones or some songs that people underestimate or don’t care about, when actually they are awesome, they are in a top notch level, or maybe they are very experimental or unusual. I clarify this is my very personal list and it doesn’t mean that these ones are the best or this is the definitive list.
Cada disco
de Chevelle ha puesto un muy distintivo sonido mezclando ambiente y caos, tensión
y melodía, riffs pesados y suaves melodías todo junto. Esta vez no voy a alabar
la docena de grandes éxitos radiales de Chevelle como “the red” “jars” o “face
to the floor” ya que estos éxitos ya han dado suficiente éxito a la banda. Seleccionar
una cancion favorita de Chevelle es probablemente la pregunta mas difícil,
incluso exceptuando los sencillos ya conocidos la banda tiene un monton de
canciones “poco valoradas” quiero decir canciones que no son tan populares como
las otras, o canciones que la gente subestima o no les interesa cuando en
realidad son canciones increíbles, están en primer nivel, o tal vez son experimentales
o inusuales. Aclaro que esta mi lista personal y no significa que las que están
aquí abajo sean las mejores o definitivas.
10-PANIC
PRONE
From “this
type of thinking (could do us in)” (2004)
Darkness,
slowness and a haunting bass with a soft voice of Pete Loeffler since the very
beginning, made of “Panic Prone” one of the most underrated songs by the band, a
massive blast is coming out in the middle of the song and Pete singing
higher and playing heavier, inspired by one of those “save the children” commercials
according to Pete this song is about making decisions whether you're going to
sit on your couch and watch this happen or you're going to stand up and do
something about it.
Oscuridad, lentitud y un bajo obsesionante con la suave voz de Pete Loeffler desde el principio, hizo de "Panic Prone" una de las canciones menos valoradas por la banda, una explosion masiva llega a la mitad de la cancion y Pete cantando mas alto y tocando mas pesado, inspirada por uno de esos comerciales de "save the children" de acuerdo a Pete esta cancion es acerca de tomar decisiones si vas a ir a sentarte en el sofa y ver que pasa o si vas a ponerte de pie y hacer algo al respecto.
9- FELL
INTO YOUR SHOES
From “sci-fi
crimes” (2009)
In my
personal opinion Sci-Fi Crimes is probably the most underrated record by
Chevelle, this song offers heavy riffs, fast drum beats and fast bass also a worked
well guitar solo in the middle of the song, a very melodic record but at the
same time Pete Loeffler playing guitar as heavy as always.
En mi opinion personal Sci-Fi Crimes es probablemente el disco menos valorado que tiene Chevelle, esta cancion ofrece riffs pesados, rapidos golpes de bateria y lineas de bajo, tambien un buen trabajado solo a la mitad de la cancion, un disco muy melodico pero al mismo tiempo Pete Loeffler tocando guitarra tan pesado como siempre.
8- PAINT
THE SECONDS
From “vena
sera” (2007)
Performed just
in a couple of shows while promoting “Vena Sera” this is probably the heaviest
record they have ever done, looking back at the previous records Pete had never
played a fast, clean and substantial solo before at least not in this way, the
best part about “Paint the seconds” is how that wavy guitar solo leads you to
the final part of the song.
Interpretada solo durante un par de shows mientras promocionaban "Vena Sera" este es probablemente el mas pesado disco que han hecho, mirando atras a los discos previos Pete no habia tocado un solo tan limpio, rapido y sustancial al menos no en esta forma, la mejor parte de "Pain the seconds" es como esos ondulantes solos te llevan a la parte final de la cancion.
7-EMOTIONAL
DROUGHT
From “This
Type Of Thinking (Could Do Us In) (2004)
In the last
records Pete has left behind those insane screams from the first records, “Emotional
Drought” has everything, melody, aggression, slow tempos, and fast tempos, these
guitar riffs are one of the heaviest Pete has played. This one is a perfect
example of how Pete’s vocal versatility is better than you think reaching colossal
notes in the 3:16 minute while playing guitar and screaming like a monster in
the for about 10 seconds, It’s just a madness.
En los ultimos discos Pete ha dejado atras esos maniacos gritos de sus primeros trabajos, "Emotional Drought" lo tiene todo, agresion, melodia, tiempos lentos y rapidos, estos riffs de guitarra son algunos de los mas pesados que ha tocado Pete. Esta cancion es un ejemplo perfecto de como la versatilidad vocal de Pete es mejor de lo que tu crees alcanzando colosales en el minuto 3:16 mientras esta tocando y gritando como un mounstro por cerca de 10 segundos, es simplemente una locura.
6-IN DEBT
TO THE EARTH
From “Vena
Sera” (2007)
A very
unknown song never played at a show so far, even rarely mentioned either
praised by fans or much less by press. “In debt to the earth” was Included as a
bonus track on iTunes it’s a powerful song which you can divide it in two
sections if you want the first one is an acoustic melody with Pete singing soft
and clean the rest of the song gives you a wave of 360° with Sam Loeffler
beating the drum set from less to more, while playing all together is a heavy
song with a heavy topic a really dark side of the band who deserves so much
more recognition.
Una cancion bastante desconocida nunca tocada en shows al menos hasta ahora, incluso raramente mencionada o alabada o por los fans o la prensa. "In debt to the earth"fue incluida como bonus track en Itunes es una cancion poderosa la cual se puede dividir en dos secciones si tu quieres la primera es una melodia acustica con Pete cantando suave y limpio, el resto de la cancion te da un giro de 360° con un Sam Loeffler golpeando la bateria que va de menos a mas, mientras todos tocan juntos es una cancion muy pesada con una tematica pesada, un lado muy oscuro de la banda que merece mucho mas reconocimiento.
5- THE
MEDDLER
From “Hats
off to the bull” (2011)
I pick up
this song just because it would have been so much better as a single in order
to gain more recognitzion; in fact the band was insecure about the third
single, they didn’t know if “same old trip” or “the meddler” finally rejecting
this last one, “the meddler” has been a constant song at the rock shows, a very
special song, a kinda ballad with a lot of electric guitar effects and a solid
bass sound who shows up a very dark side of the band by tuning instruments
lower than usual, key in the sound of Chevelle.
Tomo esta cancion simplemente porque hubiera sido mucho mejor como sencillo con el fin de ganar mas reconocimiento, de hecho la banda esta insegura sobre el 3er sencillo, no sabian si "same old trip" o "the meddler" rechazando finalmente esta, "the meddler" ha sido una cancion constante en los conciertos, una cancion muy especial, medio balada con un chorro de efectos en la guitarra y un solido bajo que muestra un lado muy oscuro de la banda al afinar los instrumentos mas bajo de lo usual, clave en el sonido Chevelle.
4- HIGHLAND’S
APPARITION
From “Sci-Fi
Crimes” (2009)
Chevelle’s fifth
studio album Sci-Fi Crimes has several haunting songs, talking about personal
experiences by the members of the band. Drummer Sam Loeffler told to the Muen
Magazine "Everyone slept in the same bedroom and we all had similar
nightmares. It felt like people were touching them at night while they were
sleeping. It was creepy. This woman came to the house, we were looking at her
through the window and she was dancing in the front yard. We went out there and
she said 'I grew up here; my dad's buried in the backyard.' Are you allowed to
bury people in the yard?". Honestly the acoustic song is by far Pete
Loeffler’s best acoustic performance ever, reaching the one of the highest
notes ever, pretty good guitar riffs, a song who owns a lot of quality, mystery
and ambience, it was only performed in a couple of shows at the very beginning
of the Sci-Fi Crimes tour back in 2009 since then it has not been performed
again.
El quinto disco de estudio de Chevelle Sci-Fi Crimes tiene muchas canciones obsesionantes, hablando de experiencias personales de la banda. El baterista Sam Loeffler dijo a la revista "Muen" todos dormimos en la misma habitacion y tuvimos las mismas pesadillas. Siento que la gente los toco mientras dormiamos, fue espeluznante. Esta mujer vino a la casa, se asomo por la ventana y comenzo a bailar en el frente. Salimos y ella dijo yo creci aqui mi padre fue enterrado en el patio, esta permitido enterrar gente en el patio?. Honestamente "Highland's Apparition" es la mejor interpretacion acustica de Pete, alcanzando las mas altas notas, riffs bastante buenos, una cancion que posee calidad, misterio y ambiente, solo fue interpretada un par de shows al inicio de la gira Sci-Fi Crimes de 2009, desde entonces no ha sido interpretada de nuevo.
3-MIDNIGHT
TO MIDNIGHT
From “Vena Sera” (2007)
Ladies and
Gentleman, this is Sam Loeffler drummer for the band Chevelle! As one of the
heaviest tracks of all time, Midnight to Midnight has reached a top notch
place, a master place, a very underrated song from my favorite band of all
time, sadly we have not even heard the song at a show though I heard they once
rehearsed it in a sound check before a gig anyway “Midnight to Midnight” is one
of the strongest songs, it has everything, perfect lyrics, such a great melody,
it’s a fast and solid a song, I can even say one of their fastest tracks of all
time, Sam Loeffler shows off his talent behind the drum kit by playing it very
fast, like a machine in fact. The more you listen to the song the more you feel
addicted.
Damas y caballeros, este es Sam Loeffler baterista de Chevelle! Como uno de los tracks mas pesados de todos, Midnight to Midnight ha alcanzado un nivel de primera, un lugar supremo, una cancion muy poco valorada de mi grupo favorito de todos los tiempos. tristemente ni siquiera hemos escuchado la cancion en algun show, aunque escuche que una vez la ensayaron en un sound check previo a un show, de cualquier manera "Midnight to Midnight" es una de las canciones mas fuertes, lo tiene todo, letras perfectas, y una gran melodia, es una cancion rapida y solida. Incluso puedo decir una de sus mas rapidas, Sam Loeffler presume su talento detras de la bateria al tocarla muy rapido, como una maquina de hecho. Entre mas la escuchas mas te sientes adicto.
2- THIS
CIRCUS
From “Sci-Fi
Crimes” (2009)
Another track
who shows Pete Loeffler’s best vocal ranges, the final song of Sci-Fi Crimes is
the perfect way to try to understand the meaning behind the record, an odd
song, a weird tempo, mysterious riffs, syncopated drum beats, creepy bass
lines, a skeleton in the background, an UFO landing on the surface, everything
is unusual here, the lines of "just run them off or grab and hold, the mother of our all needs" are just out of this world, the intergalactic rock of Chevelle never sounded better. This is Sci-Fi Crimes a misunderstood album, a masterwork
underrated piece, aliens, sci-fi stories, haunting places, and complex lyrics putting Chevelle in another level of writing and composition.
Otra cancion que muestra los mejores alcanzes vocales de Pete, la cancion final de Sci-Fi Crimes es la forma perfecta de entendert el sigificado detras del disco, una cancion rara, un tiempo extraño, riffs misteriosos, tiempos de bateria sincopados, lineas de bajo espeluznantes, un esqueleto en el fondo, un Ovni aterrizando en la superficie, todo es inusual aqui, las lineas de "just run them off or grab and hold, the mother of our all needs" son simplemente fuera de este mundo, el rock intergalactico de Chevelle nunca sono mejor. Esto es Sci-Fi Crimes un disco incomprendido, una pieza maestra poco valorada, aliens, historias de ciencia ficcion, lugares embrujados y letras complejas poniendo a Chevelle en otro nivel de letras y composicion.
1-POINT #1
From “Point#1”
(1999)
Point#1 is
the debut album of the Chicago based rock band Chevelle, "Point#1 is a notable single
but achieved only minor success gaining a status of “cult song” in my personal
opinion, an epic twisted riff, getting high on the solo, the song has a catchy
appeal behind repetitive and addictive riffs. Point”1 became in one of the favorite
songs at the shows by fans, reaching the most shocking moment of the night, the
band has not played this song in years but this was definitely a Chevelle signature
sound, this song didn’t get the attention it deserves however you just have to
play this one loud while doing air guitar and head banging.
Point#1 es el album debut de la banda de rock de Chicago Chevelle, "Point#1" es un sencillo notable pero que logro poco exito ganando un estatus de "cancion de culto" en mi opinion personal, y riff epico, llevandote a lo alto en el solo, la cancion tiene una atraccion pegagosa detras de esos repetitivos y adictivos riffs. "Point#1" se convirtio en una de las favoritas en los shows por los fans, alcanzando los momentos mas impactantes de la noche. La banda no ha tocado esta cancion en años pero esta fue definitivamente clave del sonido Chevelle, esta cancion no obtuvo la atencion que merece sin embargo tu solo que tocarla alto mientras haces air guitar y headbangeas.
Which songs would you put on your list of underrated Chevelle songs?
Let me know by putting your comment below:
Que
canciones pondrían en su lista de las menos valoradas?
Házmelo saber
dejando tu comentario en la parte de abajo.
me parce que seleccionas te las canciones que a pesar de no ser tan sonadas o reconocidas son muy buenas en su contexto o sonido, como lo son the meddler y panic prone, las cuales manejan muy buen sonido y maneja muy buenos tiempos
ReplyDeletever que las primeras canciones son de mis favoritas me deja pensando, The meddler y this circus, el solo de feel into your shoes, la melodía de panic prone estos son grandes momentos en mi vida y me llevan a otro mundo
ReplyDelete